W tym artykule przyjrzymy się bliżej książce Artura Dzięgielewskiego "Employee Journey". Od rekrutacji do ostatniego dnia w pracy". Trafiła ona do mnie jako nagroda w konkursie. Została wydana w ciągu ostatnich kilku miesięcy, więc jest pozycją dość świeżą. Jeśli jesteście ciekawi, co znaleźć można w środku i jakie są moje wrażenia, to zapraszam do czytania!
To pierwsza recenzja na moim blogu, w związku z czym chciałam podzielić się z Wami strukturą, w ramach której będę opowiadała, co znaleźć można w poszczególnych książkach.
Sprawdzimy, co o książce napisało wydawnictwo.
Potem zaczniemy od przeglądu tematów poruszonych w książce i spisu treści.
Następnie przejdziemy przez grupę docelową, czyli opisu kto z przeczytania książki może najbardziej skorzystać.
W kolejnym kroku skupimy się na tym, co ja z książki wynoszę dla siebie, czyli gdzie trafiły moje papierowe zakładki i jak zamierzam tę wiedzę wykorzystać w praktyce.
Na koniec napiszę, z czym się nie zgadzam.
THE POINT OF VIEW [Co o książce pisze wydawca] "Employee journey, czyli po polsku „podróż pracownika”, ma kilka etapów. Pracownik przechodzi w firmie przez trzy zasadnicze fazy: najpierw jest rekrutowany, potem realizuje zadania, które mu przydzielono, wreszcie – rozstaje się z organizacją. Na każdym z tych etapów powinien mu towarzyszyć przedstawiciel działu HR. To on jest przewodnikiem pracownika w tej podróży, a jednocześnie wizytówką organizacji, która rekrutuje, zatrudnia i ostatecznie się z nim rozstaje. Ta książka to kompletny przewodnik nie tylko dla przedstawicieli działów HR, ale i dla wszystkich, którym temat zarządzania zasobami ludzkimi jest bliski, napisany ze szczególnym uwzględnieniem employee journey. Dowiesz się z niej, jakie zadania stoją przed organizacją w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim. Nauczysz się, jak rozmawiać z potencjalnymi kandydatami do pracy. Przeczytasz o zasadach skutecznego onboardingu, czyli takiego, dzięki któremu nowi pracownicy zechcą związać się z organizacją na dłużej. Zyskasz narzędzia pozwalające ich utrzymać - takie, jakimi posiłkują się prężnie działające firmy. Dowiesz się też, jak przeprowadzić bezbolesny dla obu stron offboarding, czyli jak rozstać się z pracownikiem w dobrej atmosferze, bez wzajemnych żalów." (Źródło: strona wydawnictwa) Na wstępnie powiem, że podoba mi się forma, w której przyglądamy się działaniom HR poprzez perspektywę kandydata, pracownika czy też byłego pracownika. Daje ona moim zdaniem nowy punkt widzenia, który może być odpowiedzią na sporo problemów w organizacjach, ale zarazem wymagać też dużych zmian w podejściu czy też paradygmacie działania wielu firm.
Moim zdaniem autor tego podsumowania od wydawnictwa miał rację, nazywając książkę kompendium. Widzę tę książkę jako w miarę pełny, ale skrótowy przegląd wiedzy na temat employee journey. Według Słownika Języka Polskiego PWN kompendium to "dzieło zawierające zbiór lub zarys podstawowych wiadomości z jakiejś dziedziny wiedzy". Ta definicja dobrze opisuje tę książkę, która jest świetnym wprowadzeniem do tematyki, czasami zapewnia nawet bardzo szerokie spektrum informacji na poszczególne tematy, ale zarazem składa się również z wielu skrótów myślowych. Co ciekawe, zaczynają się one już od tytułu, gdzie procesy związane z potential candidate, candidate, employee oraz alumni journey zostały określone zbiorczo jako employee experience.
TEMATYKA I SPIS TREŚCI [Czego dotyczy książka? Co dokładnie w niej znajdziemy?]
Wymieniłabym dwa najważniejsze obszary:
Rola i zadania działów HR,
Candidate, Employee & Alumni Experience.
Dla mnie analiza spisu treści jest podstawowym narzędziem do wstępnej oceny przydatności danej książki i nie wyobrażam sobie bez niego dobrej recenzji, stąd mam dla Was ten kolaż:
USATYSFAKCJONOWANY CZYTELNIK [Dla kogo jest ta książka?]
Najbardziej skorzystają z niej osoby:
rozpoczynające swoją karierę w HR lub też taką ścieżkę zawodową rozważają - dla nich będzie to świetne kompendium wiedzy na start;
aktualnie pracujące nad candidate, employee lub alumni experience w swoich organizacjach - dla nich najciekawsze będą wybrane fragmenty książki, dzięki którym na pewne zagadnienia będą mogli/mogły spojrzeć inaczej, bo sporo materiałów będzie dla nich już dobrze znane;
które chcą dowiedzieć się więcej na temat candidate, employee & alumni journey.
Więc jeśli możesz przyporządkować się do jednej z tych 3 grup, to z mojej perspektywy warto żebyś sięgnął/sięgnęła po tę pozycję książkową.
SPOT ON [Na co warto zwrócić szczególną uwagę?]
Tabela z zadaniami działu HR - to naprawdę porządny, ogólny przegląd pokazujący wagę i różnorodność zadań w HR. (Znaleźć można go na stronach 12-15).
Tabela z zawartością zakładki kariera - to jest sztos! Gdybym dziś miała projektować zakładkę kariera lub ją przebudowywać, otworzyłabym książkę i przeczytanie tej tabeli, byłoby pierwszą rzeczą na mojej liście zadań i to chyba jest najlepszy komplement, jaki mogę powiedzieć! Jest to bardziej niż szczegółowa lista tematów, które warto w zakładce kariera poruszyć. (Znaleźć można ją na stronach 30-33).
Model najważniejszych kompetencji rekrutera - mi się podoba ten model, pokazuje kompetencje potrzebne dobremu rekruterowi w pracy, chciałabym wręcz przeczytać więcej na ich temat. (Znaleźć można go na stronie 53).
Tabele z zasadami, jakich powinien przestrzegać rekruter podczas budowania marki osobistej oraz zasadami rekruterskiego savoir-vivre'u podczas spotkania z kandydatem - są z jednej strony bardzo dokładne, z drugiej czasem lekko za sztywne i lekko zbyt uogólniające, ale pierwszy raz widzę taką ilość rad dla osób rekrutujących w jednym miejscu i za to chapeau bas! (Znaleźć można je na stronach 61- 66 oraz 68-70).
Przykładowy plan szkolenia wstępnego - Dla mnie ten materiał wartościowy jako checklista podczas pracy nad onboardingiem. (Znaleźć można na stronach 98-101).
Podrozdział: Dlaczego docenienie w pracy jest ważne? Zdecydowanie nie jest tak, że w każdej firmie albo nawet w ich większości, działy HR zajmują się projektami związanymi z budowaniem kultury doceniania. Z mojej perspektywy ten obszar często bywa zaniedbany i relatywnie rzadko się o nim mówi/pisze. Tym bardziej ten materiał jest ważny, bo zwraca uwagę na obszar kultury organizacyjnej, który z mojej perspektywy będzie rósł na znaczeniu. (Znaleźć można na stronach 119-126).
Podrozdział: Działania CSR i oddziaływanie na pracowników oraz organizację - ten materiał pozwala HR'owcom przyjrzeć się bliżej hasłu CSR, co z mojej perspektywy nie jest dziedziną wszystkim dobrze znaną. Ten podrozdział pokazuje, jak szeroki jest zakres strategicznych działań w obszarze CSR właśnie i pokazuje ich punkty styku z obszarem HR. To chyba pierwsze takie opracowanie, które widziałam i sądzę, że było bardzo potrzebne. (Podrozdział znaleźć można na stronach 143-149).
Suplement - to crème de la crème tej książki. Mi czytanie case studies sprawiło ogromną frajdę i mam poczucie, że nauczyło mnie najwięcej. Był tam nawet case organizacji pracującej w podejściu evidence-based. Suplement to selekcja wybranych przez autora projektów HR'owych zgłoszonych do konkursu "People Innovation" w latach 2021-2022 z różnych i bardzo szerokich dziedzin HR. Czytanie case studies dodatkowo pozwala na przyjrzenie się bliżej opisywaniu projektów w kontekście konkursów właśnie. (Materiał można znaleźć na stronach 203-221).
Są też dwa pozytywne, dodatkowe aspekty, na które warto zwrócić uwagę z mojej perspektywy. Pierwszym z nich jest to, że autor zadbał o interakcje z czytelnikami poprzez przygotowane dla nich zadania i testy, ale także ułatwił refleksje nad poszczególnymi rozdziałami dzięki rysunkowym podsumowaniom/spisom treści każdego z nich.
Drugi pozytywny aspekt jest już bardziej moim subiektywnym odczuciem. Bardzo doceniam narrację stworzoną przez autora, w ramach której podkreśla on, że osoby pracujące w HR mają bardzo duży wpływ na budowanie employee journey, a tym samym na sytuację w organizacji. Sądzę, że często specjaliści HR skupieni są na codziennych zadaniach i zapominają o tym, że są wizytówką bądź też twarzą firmy. Dodatkowo mam poczucie, że organizacje rzadko mają kompleksowe procesy onboardingu dla HR'owców, co tylko wzmaga skupianie się na "bieżączce". Kompleksowe pokazanie wpływu pracy HR'owca na firmę jest bardzo dużym plusem książki.
MAŁA DYSKUSJA - Z czym się nie zgadzam?
Na pewno do słabszych stron książki można zaliczyć rozdział o Employer Brandingu.
Nigdy nie nazwałabym EB narzędziem (jak w książce), ale raczej strategicznym podejściem albo też procesem (jak w książce, co jest dość dużą sprzecznością w nazewnictwie i znaczeniu).
Do tego nie powiedziałabym też, że bezpośrednie rezultaty EB to: "znalezienie, zatrudnienie i utrzymanie najbardziej utalentowanych pracowników". Z mojej perspektywy są to raczej cele ogólnej strategii talentowej firmy, a w EB są to raczej rezultaty bardzo mocno pośrednie.
Nie powiedziałabym również, że EB się kreuje, bo to oznacza, że tworzymy zupełnie nowy twór, a nie świadomie wpływamy na zgodny z prawdą wizerunek. Employee Value Proposition nie jest też "listą unikalnych wartości, którymi kieruje się organizacja, i cech, jakie firma można zaoferować każdemu pracownikowi (...). O moich definicjach możecie przeczytać w tym artykule.
Trudno zgodzić mi się z cytatem, że "tylko dobrze skonstruowana strategia employer brandingowa przyniesie wymierne dla firmy rezultaty, a mianowicie pozwoli na stworzenie silnej i pożądanej przez kandydatów marki pracodawcy, zagwarantuje zachowanie wysokiego poziomu zaangażowania pracowników, a tym samym zmniejszy poziom rotacji (...)". Nawet dobrze skonstuowana strategia może nie być wdrażana w ogóle lub być wdrażana źle. Marki pracodawcy nie tworzymy, ona już istnieje i możemy co najwyżej na nią wpływać. Nie znam żadnych danych na to, że "silna i pożądana przez kandydatów marka pracodawcy jest gwarantem wysokiego poziomu zaangażowania pracowników i tym samym zmniejszy poziom rotacji". Musielibyśmy mieć dane liczbowe i ekstremalnie wysokie korelacje pomiędzy tymi czynnikami. To zdanie ignoruje również wpływ innych, pozostałych czynników na zaangażowanie pracowników oraz rotację.
Podsumowując, "Employee Journey. Od rekrutacji do ostatniego dnia w pracy" to ksiażka, która pozwala spojrzeć na działania HR z perspektywy doświadczeń kandydata, pracownika i byłego pracownika. Jest to unikalne spojrzenie i dlatego właśnie warto po tę książkę sięgnąć.
Jeśli chcesz być na bieżąco z publikacjami na blogu, a taka forma zdobywania wiedzy przypadła Ci do gustu, będzie mi bardzo miło jeśli:
napiszesz do mnie z informacją zwrotną - Feedback Box,
polubisz artykuł klikając serduszko (na samym dole strony),
dodasz moje artykuły do RSS,
zaczniesz obserwować mnie na Instagramie,
zaprosisz mnie do znajomych na LinkedIn,
zaczniesz subskrybować EB Pathfinder Newsletter!
Comentários