top of page

#AskEBPathfinder [Wy pytacie, ja odpowiadam] - PART 1

Raz w tygodniu w ramach #AskEBPathfinder odpowiadam na Wasze merytoryczne pytania. Można przesyłać je w wiadomościach prywatnych albo poprzez formularz. W ten sposób powstaje cykliczny i odwrócony wywiad grupowy, który to Wy przeprowadzacie ze mną! 😉


Wszystkie posty w serii znajdziecie na LinkedIn używając #AskEBPathfinder, tutaj bezpośredni link.


Czy dobry EBowiec powinien być kreatywny?


Czy najważniejszą cechą dobrego EB'owca jest kreatywność 🙌? Z mojej perspektywy nie! Pozwala ona jednak lepiej wykorzystywać inne, dużo bardziej kluczowe kompetencje i podkręca finalne rezultaty. Nie byłabym jednak sobą, gdybym odpowiadając na to pytanie, nie odniosła się do modelu ról EB'owca oraz do tego, jak kreatywność postrzega psychologia. 


W psychologii w podejściu egalitarnym każda osoba może być twórcza i kreatywna. Jest to myślenie dywergencyjne 🧠, które związane jest z rozwiązywaniem problemów, które nie mają jednego, poprawnego rozwiązania. Możemy w tym podejściu mierzyć kreatywność za pomocą 4 wymiarów: 

🟡 płynności - im więcej pomysłów, tym większa płynność;

🟡 giętkości - różnorodności generowanych pomysłów;

🟡 oryginalności - adekwatne do sytuacji i nietuzinkowe rozwiązania;

🟡 wrażliwości na problemy - wykrywanie słabych stron w proponowanych rozwiązaniach oraz przewidywanie ich skutków.

Tu źródło. Kiedy myślę sobie o pracy EB'owca, zdecydowanie najbardziej pomocne wydają się mi być oryginalność oraz wrażliwość na problemy. 


Popatrzmy na model ról EB'owca. Kreatywność przydatna jest z mojej perspektywy w tych rolach, w których trzeba adaptować się do sytuacji (np. Project Manager, Change Manager), proponować rozwiązania strategiczne (np. Strategist, Candidate, Employee & Alumni Experiences Designer, Brand Manager/Strategist) oraz tworzyć content (np. Content Creator& Storyteller, czy Internal Communication Specialist). Nie zastąpi ona natomiast kompetencji komunikacyjnych, analitycznych ani strategicznych. 

Tu link do postu.


Gdzie szukać inspiracji na działania EB?

Wszędzie?!

Z mojej perspektywy źródła inspiracji na EB'owe projekty są tak naprawdę nieskończone. Myślę, że mogę podzielić się z Wami natomiast tymi najczęściej wykorzystywanymi przeze mnie. 💡

🔵 Dane wewnętrzne (te dostępne w organizacji) i zewnętrzne (z raportów, badań naukowych itd.) oczywiście po ich weryfikacji i zastanowieniu się nad ich wiarygodnością oraz kontekstem.


🔵 Problemy i potrzeby biznesowe - doświadczanie różnych firmowych procesów, czy też rozmowy z pracownikami i biznesem, mogą dać nam odpowiedź, co aż prosi się o rozwiązanie/naprostowanie w postaci EB'owego projektu.

🔵 Strategia firmy - to kompas wskazujący, w których kierunku biznesowo idzie organizacja, w czym projekty EB'owe mają wspierać.

🔵 Zadanie pytań i kwestionowanie - pozwalają poznać firmę lepiej, zastanawiać się nad sensem i efektywnością działań, a w konsekwencji działać lepiej.

🔵 Research (czyli Google, Bing, DuckDuckGo, newslettery i RSS) - to potężne narzędzia. Ułatwiają mi pozyskiwanie wiedzy i inspiracji zza zagranicy czy gromadzenie materiałów na poszczególne tematy.

🔵 Analiza benchamarkingowa - porównywanie rzeczy ze sobą to kolejne potężne narzędzie.

🔵 Inne niż EB dziedziny - u mnie są to między innymi: branding, marketing, CSR, DEI, czy Customer Experience.

🔵 Social media - główny powód, dla którego tu jestem to właśnie wiedza i inspiracje zarówno z Polski jak i zza granicy. Drugi to bycie na bieżąco z tym, co dzieje się w branży.

🔵 Książki, magazyny branżowe oraz case studies - staram się być na bieżąco z tym, co pojawia się na rynku.

🔵 Wydarzenia, szkolenia, konferencje - wybieram punktowo (w obszarze, gdzie akurat potrzebuję konkretnego know-how albo chcę go poeksplorować).

Tu link do postu.



Jeśli chcesz być na bieżąco z publikacjami w serii, a taka forma zdobywania wiedzy przypadła Ci do gustu, będzie mi bardzo miło jeśli:




Powiązane posty

Zobacz wszystkie

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page