Raz w tygodniu w ramach #AskEBPathfinder odpowiadam na Wasze merytoryczne pytania. Można przesyłać je w wiadomościach prywatnych albo poprzez formularz. W ten sposób powstaje cykliczny i odwrócony wywiad grupowy, który to Wy przeprowadzacie ze mną! 😉
Wszystkie posty w serii znajdziecie na LinkedIn używając #AskEBPathfinder, tutaj bezpośredni link.
Czy dobry EBowiec powinien być kreatywny?
Czy najważniejszą cechą dobrego EB'owca jest kreatywność 🙌? Z mojej perspektywy nie! Pozwala ona jednak lepiej wykorzystywać inne, dużo bardziej kluczowe kompetencje i podkręca finalne rezultaty. Nie byłabym jednak sobą, gdybym odpowiadając na to pytanie, nie odniosła się do modelu ról EB'owca oraz do tego, jak kreatywność postrzega psychologia.
W psychologii w podejściu egalitarnym każda osoba może być twórcza i kreatywna. Jest to myślenie dywergencyjne 🧠, które związane jest z rozwiązywaniem problemów, które nie mają jednego, poprawnego rozwiązania. Możemy w tym podejściu mierzyć kreatywność za pomocą 4 wymiarów:
🟡 płynności - im więcej pomysłów, tym większa płynność;
🟡 giętkości - różnorodności generowanych pomysłów;
🟡 oryginalności - adekwatne do sytuacji i nietuzinkowe rozwiązania;
🟡 wrażliwości na problemy - wykrywanie słabych stron w proponowanych rozwiązaniach oraz przewidywanie ich skutków.
Tu źródło. Kiedy myślę sobie o pracy EB'owca, zdecydowanie najbardziej pomocne wydają się mi być oryginalność oraz wrażliwość na problemy.
Popatrzmy na model ról EB'owca. Kreatywność przydatna jest z mojej perspektywy w tych rolach, w których trzeba adaptować się do sytuacji (np. Project Manager, Change Manager), proponować rozwiązania strategiczne (np. Strategist, Candidate, Employee & Alumni Experiences Designer, Brand Manager/Strategist) oraz tworzyć content (np. Content Creator& Storyteller, czy Internal Communication Specialist). Nie zastąpi ona natomiast kompetencji komunikacyjnych, analitycznych ani strategicznych.
Tu link do postu.
Gdzie szukać inspiracji na działania EB?
Wszędzie?!
Z mojej perspektywy źródła inspiracji na EB'owe projekty są tak naprawdę nieskończone. Myślę, że mogę podzielić się z Wami natomiast tymi najczęściej wykorzystywanymi przeze mnie. 💡
🔵 Dane wewnętrzne (te dostępne w organizacji) i zewnętrzne (z raportów, badań naukowych itd.) oczywiście po ich weryfikacji i zastanowieniu się nad ich wiarygodnością oraz kontekstem.
🔵 Problemy i potrzeby biznesowe - doświadczanie różnych firmowych procesów, czy też rozmowy z pracownikami i biznesem, mogą dać nam odpowiedź, co aż prosi się o rozwiązanie/naprostowanie w postaci EB'owego projektu.
🔵 Strategia firmy - to kompas wskazujący, w których kierunku biznesowo idzie organizacja, w czym projekty EB'owe mają wspierać.
🔵 Zadanie pytań i kwestionowanie - pozwalają poznać firmę lepiej, zastanawiać się nad sensem i efektywnością działań, a w konsekwencji działać lepiej.
🔵 Research (czyli Google, Bing, DuckDuckGo, newslettery i RSS) - to potężne narzędzia. Ułatwiają mi pozyskiwanie wiedzy i inspiracji zza zagranicy czy gromadzenie materiałów na poszczególne tematy.
🔵 Analiza benchamarkingowa - porównywanie rzeczy ze sobą to kolejne potężne narzędzie.
🔵 Inne niż EB dziedziny - u mnie są to między innymi: branding, marketing, CSR, DEI, czy Customer Experience.
🔵 Social media - główny powód, dla którego tu jestem to właśnie wiedza i inspiracje zarówno z Polski jak i zza granicy. Drugi to bycie na bieżąco z tym, co dzieje się w branży.
🔵 Książki, magazyny branżowe oraz case studies - staram się być na bieżąco z tym, co pojawia się na rynku.
🔵 Wydarzenia, szkolenia, konferencje - wybieram punktowo (w obszarze, gdzie akurat potrzebuję konkretnego know-how albo chcę go poeksplorować).
Tu link do postu.
Jeśli chcesz być na bieżąco z publikacjami w serii, a taka forma zdobywania wiedzy przypadła Ci do gustu, będzie mi bardzo miło jeśli:
napiszesz do mnie z informacją zwrotną - Feedback Box,
polubisz artykuł klikając serduszko (na samym dole strony),
dodasz moje artykuły do RSS,
zaczniesz obserwować mnie na Instagramie,
zaprosisz mnie do znajomych na LinkedIn,
zaczniesz subskrybować EB Pathfinder Newsletter!