To seria postów, które ukazują się na moich profilach na LinkedInie i Instagramie. Znajdziecie w nich employer branding'owe, głównie anglojęzyczne inspiracje. Pod koniec każdego miesiąca zebrane zostaną one tutaj. No to zaczynamy!
Wszystkie posty w serii znajdziecie na LinkedIn używając #EBPathfinderInspirationSeries, tutaj bezpośredni link.
Ile kosztuje pracownika powrót do biura?
Czy pracownicy, którzy pracują z biura, powinni zarabiać więcej? Zacznijmy takim oto kontrowersyjnym pytaniem! 💸💸💸
Dziś w #EBPathfinderInspirationSeries jesteśmy w USA. Przygotowałam dla Was podsumowanie wniosków z badań socjologicznych przeprowadzonych na grupie 1400 pracujących Amerykanów i Amerykanek, którzy zostali zmuszeni do powrotu do pracy w biurze. Tu znajdziecie oryginalny artykuł, który opublikowany został w Fortune.
Jakie są moje najważniejsze wnioski?
❗️Mało firm podeszło do tego, jak do procesu zarządzania zmianą (z zaopiekowaniem wątpliwości, pokazywaniem korzyści, zapewnieniem przestrzeni na przystosowanie się do zmiany pracownikom i ich liderom itd.).
❗️Prawie nikt z przeprowadzających zmianę, nie zaopiekował się #EmployeeExperience. Mogła mieć ona mniej spektakularne, negatywne skutki, jeśli #EE zostałoby lepiej zaopiekowane.
❗️Koszty powrotu do biura są duże i obejmują zarówno aspekty po stronie pracownika i pracodawcy (te stricte finansowe, te emocjonalne, jak i te związane z wellbeingiem czy spadkiem zaangażowania pracowników).
❗️Tym co utracili pracownicy, jest przede wszystkim elastyczność oraz work-life balance.
❗️ To nie jest tak, że praca z biura nie ma zalet. Najważniejszą są lepsze więzi społeczne między współpracownikami.
❗️ Dla różnych osób, różne będą skutki powrotu do biura. Dla niektórych jest to do zaakceptowania, a inni płacą za to cenę znacznie wyższą niż tylko dyskomfort. To ważny wniosek w kontekście zapewnienia pracownikom bezpieczeństwa psychologicznego i efektywnych warunków pracy.
❗️ Na koniec pojawia mi się w głowie pytanie, czy pracodawcy zadbali o komfort pracowników poprzez dostosowanie przestrzeni biurowych do zmieniającej się rzeczywistości?
Tu znajdziecie karuzelę z podsumowaniem artykułu:
Czy model pracy to też kultura?
Michał Ludek zastanawiał się kiedyś w biurowej kuchni (#MagentaTeam), co musiałoby się stać, żeby pracownicy chętnie pracowali z biura. 🧠 Całkiem niedawno opublikowałam w #EBPathfinderInspirationSeries materiał o tym, ile pracowników powrót do biura kosztuje (https://lnkd.in/d-nkCiYV). Dziś kontynuuję temat i będzie o tym, jak podejść do komunikowania modelu pracy i czy jest on związany z kulturą organizacyjną. ✪
Dzisiejsza inspiracja pochodzi z Australii (chociaż tak naprawdę z 13 różnych krajów), a jest nią "Lessons Learned: 1,000 Days of Distributed at Atlassian" (link: https://lnkd.in/d5MuzmXw). Jest to raport badawczy o tym, jak do modelu pracy podeszła firma, która ma w swoim portfolio takie produkty jak Trello, Atlassian Jira, czy Confluence.
Warto obejrzeć publikację i przeczytać o powiązanych z nią badaniach, bo jest to naprawdę ciekawy przykład nadania ram modelowi pracy i oparcia go o kulturę organizacyjną. Ta zmiana została przeprowadzona w ciągu kilku lat i opiera się na 4 filarach: produktywność, połączenie, biura i kultura (a każdy z nich ma sporo wspólnego z liderami w organizacji).
Wykorzystane zostały tu także w ciekawy sposób wypowiedzi pracowników oraz dane, które wzmacniają przekaz i jeszcze bardziej związują model pracy z wartościami firmy (a jedna z nich jest bycie evidence-based). 👣
Na koniec kilka wniosków ode mnie:
1) Każda zmiana modelu pracy to zmiana, którą trzeba zarządzić.
2) Każda miana modelu pracy to zmiana w kulturze organizacyjnej.
3) Odpowiedź na pytanie, co zrobić by pracownicy pojawiali się w biurze, leży właśnie w kulturze organizacyjnej i będzie unikalna dla każdej organizacji.
4) Model pracy może być ważny w #EmployerBranding i być elementem #EVP organizacji (czego pięknym przykładem jest właśnie Atlassian). 💭.
Tu znajdziecie karuzelę z podsumowaniem artykułu:
20 wskazówek jak wznieść Employer Branding na wyższy poziom
Dawno nie było tu niebieskich inspiracji 🌊. Wracam do normalnego dla mnie trybu i dziś zapraszam Was w #EBPathfinderInspirationSeries do Bostonu i USA, gdzie ulokowana jest Forbes Human Resources Council. Jest to organizacja zrzeszająca ekspertów i ekspertki #HR, którzy są raczej wyżej niż niżej w hierarchiach organizacyjnych. Od czasu do czasu dzielą się oni wiedzą i doświadczeniem w artykułach publikowanych na łamach Forbes.
Dziś jest o tym, jak wznieść #EB na wyższy poziom 🆙. Wypowiedziało się na ten temat 20 osób z tej rady właśnie. Oryginalny artykuł znajdziecie tutaj.
Jak ja wyobrażam sobie ich zastosowanie? Warto przyjrzeć się im i przeanalizować pod ich kontem, kiedy:
🧿 tworzymy od podstaw lub aktualizujemy EB'ową strategię;
🧿 audytujemy dotychczasowe działania;
🧿 szukamy inspiracji na nowe działania.
Mam parę przemyśleń po zapoznaniu się z materiałem. Przede wszystkim wydaje się mi być on na wskroś współczesny, aktualny i uniwersalny. Każdą ze wskazówek można zastosować organizacji bez względu na jej rozmiar i poziom #EmployerBranding'owego zaawansowania. Bardzo doceniam zwrócenie uwagi na rolę EVP, DEI i kultury organizacyjnej w EB. Podkreślone zostały autentyczność i spójność - hasła często wymieniane, a rzadko stosowane w praktyce. Wielokrotnie pada też hasło #EmployeeExperience, które z mojej perspektywy jest przyszłością i wyzwaniem do zaopiekowania dla działów HR.
Moja ulubiona wskazówka to ta z numerem 20. Widziałam organizacje, w których EVP nie znał nawet dział HR (sic!), a co mówić reszta organizacji. Komunikowanie i edukowanie o EVP jest jedną ze stosunkowo prostych rzeczy, które można zrobić bezkosztowo lub niskokosztowo. Jest to mała rzecz, która może dać wielki efekt!
Tu znajdziecie karuzelę z podsumowaniem artykułu:
Czym nie jest słynne WHY?
Czy jest tu ktoś, kto jeszcze nie zna koncepcji Simon Sinek?
Czy jest tu ktoś, kto nie oglądał kultowego nagrania "Start with WHY" z TEDx'a z roku 2009?
Czy jest tu ktoś, kto nie wie, dlaczego zaczynamy od dlaczego?
Mam taką refleksję, że koncepcja te 15 lat później wciąż ma się świetnie. Ilość nawiązań popbiznesowych (słowo ala popkulturowych) można liczyć pewnie w dziesiątkach tysięcy (jak nie milionach). W nagraniu czuć jednak pewną bardzo wyraźną nutę retro. Obejrzałam je ponownie po wielu, wielu latach i chciałam podzielić się z Wami moimi przemyśleniami.
"Start with WHY!" to z mojej perspektywy:
🔵 tylko i aż idea - to nie model oparty na badaniach, ale raczej pewna koncepcja albo przypowieść, która pozwala poukładać sposób na komunikację w głowie; może być inspirująca, może być użyteczna, może być też pewnie skuteczna, ale nie musi;
🔵 wątpliwe źródła koncepcji w neuronauce - całe porównanie jej do mózgu wydaje mi się być ogromnym uproszczeniem i nie jest dla mnie ono wiarygodne;
🔵 wciąż szukam odpowiedzi na pytanie: dlaczego kółko jest złote? xD
🔵 przepięknie wpisało się ono w motto konferencji TED - "Ideas Worth Spreading", dla mnie faktycznie jest ono warte dzielenia się nim ze światem;
🔵 koncepcja jest bardzo znana i bardzo prosta, co daje bardzo łatwą drogę do jej nadinterpretacji.
Co prowadzi nas do kolejnej inspiracji w #EBPathfinderInspirationSeries. Tym razem jesteśmy w Holandii, a dokładniej w Amsterdamie, skąd pochodzi Jeroen Kraaijenbrink autor materiału o 7 błędnych interpretacjach słynnego "WHY?". W karuzeli przedstawiłam szczegółową każdą z nich. Wartość, w którą w niej widzę, to przede wszystkim dostarczenie schematu, to spojrzenia na nią koncepcję z innej perspektywy. Tu link do oryginalnego postu.
Tu znajdziecie karuzelę z podsumowaniem artykułu:
Jeśli chcesz być na bieżąco z publikacjami w serii, a taka forma zdobywania wiedzy przypadła Ci do gustu, będzie mi bardzo miło jeśli:
napiszesz do mnie z informacją zwrotną - Feedback Box,
polubisz artykuł klikając serduszko (na samym dole strony),
dodasz moje artykuły do RSS,
zaczniesz obserwować mnie na Instagramie,