To tekst, jakiego polsko- i anglojęzyczny Internet jeszcze nie widział! Przed Wami najprawdopodobniej pierwszy na świecie artykuł definiujący, czym jest Employer Branding Photography. Żeby go napisać, przeczytałyśmy wszystko, co związane ze zdjęciami w EB (chociaż jest tego bardzo niewiele) i dodałyśmy do tego, wszystko, co same wiemy. Powstała, z tego solidna podstawa, a zarazem lista czynników tworząca definicję Employer Branding Photography.
Czym jest Employer Branding Photography?
To rodzaj fotografii, w ramach którego powstają zdjęcia wspierające budowanie marki pracodawcy (w szeroko pojętych działaniach employer brandingowych). Zdjęcia te pomagają zdobyć uwagę grupy docelowej i przyciągnąć ją do głównego przesłania (key message, EVP), a zarazem wzmocnić nadawany przez firmę jako pracodawcę komunikat. To zdjęcia, które mają bardzo często pokazać to, co nie jest bezpośrednio widoczne, jak na przykład: kulturę firmy, jej wartości, atmosferę panującą w miejscu pracy, zaangażowanie pracowników w życie firmy, ich codzienność i związane z nią emocje, ale także dawać wgląd w to, jak wygląda praca w organizacji. Są to zarazem zdjęcia biznesowe, mają więc one do zrealizowania konkretne, związane z komunikacją cele biznesowe. Ustalane i doprecyzowane są one przed sesją/sesjami zdjęciowymi na etapie briefu. Rezultaty sesji zdjęciowych wykorzystywane są w szeroko pojętej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej firmy. Wykorzystywane są na przykład na firmowej stronie kariera, w postach w social mediach, w kampaniach rekrutacyjnych czy wizerunkowych. Zdjęcia powstałe w ramach sesji trafiają do firmowego banku fotografii i z założenia mają służyć w komunikacji przez dłuższy okres czasu (nie są one wykorzystywane jednorazowo).
Mogą one pomóc potencjalnemu kandydatowi wyobrazić sobie siebie jako pracownika Twojej organizacji. To właśnie te zdjęcia mogą być też jednym z wielu komunikatów, a zarazem punktów styku z Twoją marką. Mogą budować spójny i zgodny z kulturą Twojej firmy wizerunek.
No i przede wszystkim mogą być Twoją wizytówką i spowodować, że kandydat nieświadomie poczuje, że to miejsce dla niego lub wręcz przeciwnie. Możemy tu mówić o tak zwanym pierwszym wrażeniu albo znanym w psychologii efekcie pierwszeństwa, w ramach którego pierwsze docierające do nas na dany temat informacje stanowią punkt odniesienia dla kolejnych.
Tu możesz pobrać grafikę w wersji PDF.
Po czym poznać, że to Employer Branding Photography?
Żebyśmy mogli nazwać zdjęcia employer brandingowymi, muszą one spełnić kilka kryteriów. Muszą:
1. BYĆ NATURALNE
Nie są to zdjęcia perfekcyjne ani idealne.
Największą i podstawową częścią postprodukcji jest korekcja kolorów.
Retusz jest lekki lub w ogóle go nie ma, co jest wyzwaniem, bo o taki naturalny efekt jest najtrudniej.
Mogą być to zdjęcia bez śladu make-up'u.
Jeśli make-up i fryzury mają być przygotowane przez profesjonalistów przed sesją zdjęciową, to muszą być naturalne, mieścić się w kanonie tego jak dana osoba ubiera się na co dzień. Każdy bohater sesji musi być dzięki zdjęciom łatwy do rozpoznania w rzeczywistości.
Dotyczy to też strojów, powinny być schludne i nie odbiegać od tego, jak dana osoba ubiera się na co dzień.
2. BYĆ AUTENTYCZNE
Na zdjęciach widoczne są twarze i emocje pracowników.
Modelami są pracownicy firmy, a nie profesjonalni modele ani też sztuczne postacie wygenerowane przez Al.
Miejsce zdjęć związane jest z codzienną pracą bohaterów zdjęć.
Zdjęcia odzwierciedlają różnorodność zespołów.
Są zgodne z tym, jakie są kultura, środowisko pracy.
Pokazują prawdę o miejscu pracy.
Natomiast mogą być to zarówno zdjęcia pozowane jak i reportażowe.
Są to zarówno zdjęcia profesjonalne (robione przez fotografów z wykorzystaniem odpowiedniego sprzętu itd.) jak i amatorskie (robione przez pracowników pracownikom).
To zdjęcia unikalne dla Twojej firmy, będące przeciwieństwem generycznych zdjęć stock'owych.
3. BUDOWAĆ DOŚWIADCZENIE PRACOWNIKÓW
Powstają w ramach czasu pracy pracowników.
Są dla pracowników nietypowym obowiązkiem zawodowym i ciekawą przygodą, a zarazem częścią Employee Experience.
Sesja jest dla pracowników doświadczeniem edukacyjnym, ale także integracyjnym.
Z założenia sesja ma być dla pracowników świetnym wspomnieniem, powodem do dumy, ale także aktywnością budującą zaangażowanie.
4. BYĆ SPÓJNE ZE STRATEGIĄ KOMUNIKACYJNĄ FIRMY
Zdjęcia są elementem strategii komunikacyjnej oraz employer brandingowej. Muszą odpowiadać na zawarte w nich potrzeby i cele biznesowe.
Zdjęcia muszą być spójne z całą identyfikacją wizualną marki.
Muszą mieć też spójny tone of communiation (a w szczególności tone of visual). Tu więcej na ten temat.
Zdjęcia powinny mieć jasno dookreślony i zasady postprodukcji, co pomaga utrzymać na wszystkich z nich spójność estetyczną. Są to takie aspekty jak: jasność, kontrast, nasycenie kolorów czy kompozycja.
Zdjęcia powinny mieć strategię oświetleniową, która kluczowa jest do zachowania wysokiej jakości zdjęć bez względu różne lokalizacje i sytuacje. Zarówno naturalne, jak i sztuczne światło, powinno być odpowiednio dobrane do nastroju i przesłania zdjęcia, a przede wszystkim być korzystne dla modeli. Światło błyskowe daje nam pełną kontrolę nad oświetleniem i powtarzalność na wszystkich zdjęciach (nawet jeśli wykonywane było o różnych porach dnia, w inne dni albo nawet w zupełnie innych przestrzeniach).
Zdjęcia wykorzystywane są w różnych platformach i formatach takich jak strona internetowa, media społecznościowe czy reklamy zewnętrzne. Dlatego warto dostosować je od początku do wymagań każdej z nich.
Czym różni się Employer Branding Photography od innych rodzajów zdjęć?
Zdjęcia Employer Brandingowe powinny być przede wszystkim naturalne. Nie skupiamy się w nich na samym procesie post produkcji. Tutaj chodzi o emocje i doświadczenie pracowników w roli modeli i modelek. Ważne jest przedstawienie pracowników jako głównych bohaterów w ich naturalnym środowisku, w którym pracują na co dzień. Zdjęcia mają być przede wszystkim wizytówką firmy. Dlatego tak ważne jest, aby sesja była spójna z wartościami firmy. Należy przeanalizować podejście firmy, jej kulturę, pokazać jej mocne strony.
Różni się też sama realizacja sesji. Dla pracowników często jest to pierwsza sesja w życiu, nie mają świadomości i pewności siebie przed obiektywem, jaką posiadają profesjonalni modele i modelki. Dlatego tak ważne jest, aby na sesji stworzyć jak najbardziej komfortową atmosferę, dawać na bieżąco wskazówki dotyczące pozowania. Pomocna jest praca z tetheringiem, która pomaga nam od razu spojrzeć na efekty, przeanalizować je i wprowadzić na bieżąco poprawki.
Zachowując naturalność, chcemy, aby osoby na zdjęciach się przede wszystkim sobie podobały, dlatego wspólnie szukamy korzystnej pozy, lepszego profilu, czy ułożenia włosów. Sesja powinna być pozytywnym doświadczeniem, na co wpływ ma wybór odpowiedniego fotografa, który zadba nie tylko o jakość zdjęć i profesjonalizm, ale pełną zrozumienia i luzu atmosferę na zdjęciach.
To by było na tyle. Co sądzicie o takim spojrzeniu na zdjęcia w EB? Macie jakieś dodatkowe pytania albo nurtujące Was kwestie? Jeśli tak, to śmiało dawajcie znać!
Elwira Kusz i Magdalena Sobczuk
Jeśli artykuł Ci się spodobał, będzie mi bardzo miło jeśli:
napiszesz do mnie z informacją zwrotną - Feedback Box,
polubisz artykuł klikając serduszko (na samym dole strony),
dodasz moje artykuły do RSS,
zaczniesz obserwować mnie na Instagramie,
zaprosisz mnie do znajomych na LinkedIn,
zaczniesz subskrybować EB Pathfinder Newsletter!
コメント