To seria postów, które ukazują się na moich profilach na LinkedInie i Instagramie. Znajdziecie w nich employer branding'owe, głównie anglojęzyczne inspiracje. Pod koniec każdego miesiąca zebrane zostaną one tutaj. No to zaczynamy!
Wszystkie posty w serii znajdziecie na LinkedIn używając #EBPathfinderInspirationSeries, tutaj bezpośredni link.
Co charakteryzuje firmy z najlepszym Employee Experience na świecie?
Każdy kto mnie zna, bardzo dobrze wie, że do fanek certyfikacji i rankingów EB’owych nie należę. W październiku wzięłam udział w warszawskim spotkaniu EBMASTERS - employer branding community, którego tematem przewodnim były właśnie wspomniane już rankingi i certyfikacje. Prezentacje od Aneta Tur i Katarzyna Pyszczak były świetne, ale im więcej dowiadywałam się na ich temat, tym bardziej utrzymywałam się w przekonaniu, że pieniądze w budżecie EB’owym po prostu można wydać lepiej.
Dlaczego więc dziś pojawią się tutaj dane z Great Place to Work? Bo są z dużej i międzynarodowej próby - ponad 6.2 miliona odpowiedzi od ponad 18 milionów pracowników z całego świata. Na ich podstawie wybranych zostało 25 firm, które najlepiej opiekują się hashtag#EmployeeExperience bez względu na ich background, rodzaj wykonywanej przez pracowników pracy czy lokalizację geograficzną.
Tu trzeba mieć na uwadze, że rozmawiamy tylko i wyłącznie o firmach, które wzięły udział w certyfikacji Great Place to Work, zdobyły tytuł świetnego miejsca pracy w przynajmniej 5 krajach i zatrudniają przynajmniej 5 tysięcy pracowników w skali globalnej, a przynajmniej 40% pracowników pracuje w nich poza centralą. To dość specyficzne wymagania, które niosą też za sobą pewne skrzywienie. Bo reprezentują one pewną wąską grupę firm, ALE uważam, że wielkość próby w pewien sposób to rekompensuje. 🤯
Co z tych danych ja wynoszę?
🔵 Polecenia pracowników to ważny wskaźnik związany z dobrym hashtag#EmployeeExperience. Niby nie jest to nic wyjątkowego, ale różnica w deklarowanych poleceniach pomiędzy najlepszy firmami i resztą o 34 punkty procentowe, robi wrażenie.
🔵 4 wskazówki/obszary, które wyróżniają topowe firmy, są bardzo proste i zarazem bardzo skomplikowane. Kiedy przyglądam się im bliżej, to każdy z nich ukrywa w sobie bardzo wiele czynników, za które odpowiedzialne są różne działy i osoby na różnych stanowiskach w organizacji. Myślę też, że ich realizacja będzie zupełnie inaczej wyglądała w różnych organizacjach i ich kontekstach.
Tu znajdziecie karuzelę z podsumowaniem artykułu:
Artykuł: 7 levers for shaping culture
Wyobraź sobie panel sterowania z 7 dźwigniami do zarządzania zmianami kulturowymi w organizacji. Fajnie, byłoby po prostu uruchomić jedną z nich i czekać, aż mechanizm zacznie działać, a zmiana będzie działa się za jego pomocą sama. A co stałoby się, gdyby uruchomić w tym samym czasie wszystkie 7 dźwigni? Czy byłaby to prawdziwa rewolucja kulturowa w organizacji?
Dziś w #EBPathfinderInspirationSeries jesteśmy w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, skąd pochodzi model 7 dźwigni kształtujących #KulturaOrganizacyjna. Stworzony został on przez Caliber Consulting i jest narzędziem do identyfikowania i analizowania rdzenia #OrganizationalCulture. Powstał na bazie analizy funkcjonujących modeli i przetestowany został w środowisku korporacyjnym. Tu link do oryginalnego artykułu.
Dzielę się nim z Wami, bo uważam, że jest bardzo cenną i trafną syntezą tego, co znajdziemy w wielu modelach opisujących kulturę organizacyjną. Dzięki modelowi możemy zmapować kulturę, ale także świadomie wybierać obszary wpływu, tak by celowo uruchamiać wybrane przez nas dźwignie. Pozwala on spojrzeć i planować zmiany kulturowe biorąc pod uwagę szeroki punkt patrzenia na nie i bardzo różnorodne ich aspekty.
Na pewno wyróżnia go też to, że jedną z dźwigni w modelu jest storytelling. Nie od dziś wiadomo, że historie tworzą naszą rzeczywistość i jak magnes skupiają ludzką uwagę. Sądzę, że każdy EB'owiec i HR'owiec powinien zwrócić uwagę, że spójna narracja w komunikacji to potężne narzędzie wywierania wpływu na otoczenie. 🤗 Dla mnie zapoznawanie się z nim było swego rodzaju momentem "aha" 💭.
Tu znajdziecie karuzelę z podsumowaniem artykułu:
Artykuł: 14 Things CHROs and People Leaders Keep
in Mind with #CultureChange
Jedną z rzeczy, którymi zajmuję się w pracy, jest transformacja kulturowa. Kiedy o tym opowiadam, z reguły budzi to pewną konsternację nawet w środowisku HR. Mówiąc najprościej, oznacza to, że zajmuję się #OrganizationalCulture oraz #ChangeManagement w tym obszarze. Wpływa to na moje zainteresowania, dlatego też dziś w #EBPathfinderInspirationSeries jesteśmy w Rotterdamie w Holandii, skąd pochodzi artykuł "14 Things CHROs and People Leaders Keep in Mind with #CultureChange". Jego autorką jest Simona Iancu z AIHR | Academy to Innovate HR. Tu link do artykułu.
Artykuł jest zbiorem komentarzy od 14 ekspertów i ekspertek. Cenię go, bo pozwala spojrzeć na proces zmiany kulturowej z bardzo wielu perspektyw. 😍 W karuzeli znajdziecie myśl przewodnią z każdego z nich, a tu dodatek w postaci paru słów ode mnie:
1 - Wartości to fundament kultury organizacyjnej. Chcesz, by były codziennością? Zacznij od siebie i kierowania się nimi w decyzjach.
2 - Pytaj WHY (dlaczego potrzebujemy zmiany) i HOW (jak wpłynie ona na każdą osobę w organizacji). Szukaj drugiego dna i kwestionuj.
3 - Rekrutacja powinna być filtrem kulturowym. To jej bardzo ważna funkcja, o której wiele osób zapomina.
4 - Programy związane z docenianiem są kluczowym narzędziem do promowania dobrych praktyk.
5 - Tworząc narrację komunikacyjną, zadbaj o to, by każdy na zmianie coś zyskiwał. To tworzy motywację.
6 - Wykorzystaj modelowanie do uczenia pożądanych zachowań.
7 - Spraw, żeby kultura organizacyjna była codziennością, a nie świętem.
8 - Twoja praca nad zmianą kulturową nie kończy się wraz z zakończeniem projektu, a jest czymś stałym i długofalowym zobowiązaniem.
9 - Zadbaj o to, by dobrze "sprzedać" (szczególnie grupom o bardzo dużym wpływa jak na przykład managerom) potrzebę/konieczność zmian. Pokaż, co się stanie, jeśli zmiana się nie zadzieje.
10 - Lepiej komunikować zbyt dużo niż zbyt mało, bo musisz dotrzeć do każdego. Wszyscy muszą ją zrozumieć, a nie tylko o niej usłyszeć.
11 - Zawsze łącz i linkuj zmianę kulturową ze strategią firmy. Zmiana kulturowa to także proces biznesowy.
12 - Implementując, zmianę zadbaj o jakość poszczególnych działań.
13 - Jasne i stałe komunikowanie WHY i bycie pierwszym ambasadorem zmian to Twoja rola.
14 - Połącz zmianę z programami ambasadorskimi. Zaproś na pokład pracowników i wspólnie powiększajcie pole działania i dotarcia. Tu znajdziecie karuzelę z podsumowaniem artykułu:
Artykuł: The 4 Key Elements of An Effective Recruiting Strategy
4B, które pomogą Ci w stworzeniu skutecznej strategii rekrutacyjnej!🪩
Dziś w #EBPathfinderInspirationSeries jesteśmy w miejscowości Gainesville w stanie Floryda w USA. Stąd pochodzi bowiem autorka koncepcji Sharlyn Lauby.
Z mojej perspektywy warto co jakiś czas w organizacji przyjrzeć się temu, jak pozyskujemy talenty bardziej wysokopoziomowo i zweryfikować, czy są to optymalne rozwiązania. W prosty sposób pozwala na to model 4B (buy, build, borrow i bots), który opisałam w karuzeli. Tu znajdziecie oryginalny artykuł.
Tym cenniejsze jest takie przyjrzenie się pozyskiwaniu talentów z lotu ptaka, że działy rekrutacji działają z reguły na celach krótkoterminowych i średnioterminowych. Więc jest to pewna zmiana perspektywy.💡
To co uważam, za duży plus tego modelu, to kierowanie naszej uwagi na element automatyzacji procesów (bots). 🤖
Tu znajdziecie karuzelę z podsumowaniem artykułu:
Raport: Candidate Experience w Polsce w 2023
Jest taki raport, który pojawia się co 2 lata i opowiada o #CandidateExperience. Jest zawsze pełen insightów. Mowa o "Raporcie Candidate Experience w Polsce w 2023" od eRecruiter, którego partnerem merytorycznym jest Great Digital. Dziś w #EBPathfinderInspirationSeries jesteśmy wyjątkowo w Polsce.
Już od jakieś czasu możemy się zapoznać z jego najnowszą odsłoną, a na LinkedIn pojawiły się już świetne posty z wnioskami z raportu od Aneta Tur oraz Anna Rosołowska. Do obu polecam zajrzeć! 👍
A ja chciałam podzielić się z Wami pewnymi liczbami, na które mało osób zwróciło uwagę i pewnym brakiem, który ja bardzo silnie odczuwam. No to zaczynamy!
Dla mnie #CandidateExperience jest przede wszystkim procesem biznesowym. Bardzo wyraźnie widać, że kandydaci uogólniają wrażenia z rekrutacji na całościową ocenę firmy. Ma to oczywiście skutki finansowe dla organizacji i mam wrażenie, że wielu z nas o tym zapomina. 💸
Tylko 55% pracodawców zadeklarowało, że ma wdrożone standardy zachowań dla osób rekrutujących. Jest to tylko i aż deklaracja (nie wiemy, na ile są to faktycznie poukładane procesy a na ile po prostu słowa). A 55% to i tak mało! Jeszcze mniej bo 34% firm podejmuje w tym temacie regularne działania wewnętrzne. 🎯
Jeszcze mniej bo 27% firm bada doświadczenia kandydatów przynajmniej raz w roku. Jak widzimy z danych, jest to temat, który rzadko trafia do biznesu, a z mojej perspektywy powinien być dużo bardziej widoczny! Mamy jako HR do poukładania ten obszar w większości organizacji. W ilu jest on na priorytecie w roku 2024? Jestem bardzo ciekawa... 👀
A zmieniając temat, największy brak raportu to coś o czym już kiedyś wspominałam. Bardzo chciałabym zobaczyć dane o poziomie ghostingu w naszym kraju. 😵💫 W badaniu z UK 75% kandydatów zostało zignorowanych (tu szczegóły). Ciekawe jak byłoby w Polsce. 🧐
Tu znajdziecie karuzelę:
Badanie: Jak to jest ze stanem
psychoemocjonalnym osób rekrutujących?
Dziś w #EBPathfinderInspirationSeries poza ciekawymi danymi, będzie wyjątkowo także zaproszenie do udziału w badaniu. Jesteśmy trochę w USA, a trochę w Ukrainie. Przyglądamy się ważnemu tematowi - stanowi psychoemocjonalnemu osób rekrutujących. W bardzo ciekawy sposób napisała o tym Nicole Tomanek, warto przeczytać.
W USA pojawił się raport “The State of Hiring and Recruiting in 2023" i chociaż wnioski z zawartego w nim badania powstały na stosunkowo niedużej próbie 312 osób, to wyniki są zdecydowanie warte zapoznania się z nimi (zapraszam do karuzeli 😱)! Jestem bardzo ciekawa, na ile wyniki te będą przekładalne na sytuację w Polsce, ale to tym możemy się wspólnie przekonać!
CleverStaff - professional recruitment software we współpracy z Joanna Urbańska zainspirowane raportem i badaniem postanowiło sprawdzić, jak to jest ze zdrowiem psychicznym osób zajmujących się rekrutacją w Polsce. Wcześniej zrobili to także w Ukrainie. Wysokopoziomowy cel jest bardzo ambitny i bardzo mu kibicuję, bo jest to pozyskanie danych i odpowiedzenie do implementacji w ATS rozwiązań wspierających dobrostan osób rekrutujących. 🤗
W badaniu może wziąć udział każdy rekruter/ka, sourcer/ka, specjalist(k)a i manager/ka HR. Na wszystkie osoby, które je wypełnią, czeka przygotowany we współpracy z psycholożką materiał o tym, co powinna wiedzieć każda osoba rekrutująca, by uniknąć wypalenia zawodowego jak i później także wyniki badania.
Ja już wypełniłam w ramach przerwy od przedświątecznych przygotowań, a Wy? 😉 Tu link do badania.
Tu znajdziecie karuzelę:
Jeśli chcesz być na bieżąco z publikacjami w serii, a taka forma zdobywania wiedzy przypadła Ci do gustu, będzie mi bardzo miło jeśli:
napiszesz do mnie z informacją zwrotną - Feedback Box,
polubisz artykuł klikając serduszko (na samym dole strony),
dodasz moje artykuły do RSS,
zaczniesz obserwować mnie na Instagramie,
zaprosisz mnie do znajomych na LinkedIn,
zaczniesz subskrybować EB Pathfinder Newsletter!
Comments