top of page

#EBPathfinderInspirationSeries - listopad/grudzień 2023

To seria postów, które ukazują się na moich profilach na LinkedInie i Instagramie. Znajdziecie w nich employer branding'owe, głównie anglojęzyczne inspiracje. Pod koniec każdego miesiąca zebrane zostaną one tutaj. No to zaczynamy!

Wszystkie posty w serii znajdziecie na LinkedIn używając #EBPathfinderInspirationSeries, tutaj bezpośredni link.


Co charakteryzuje firmy z najlepszym Employee Experience na świecie?


Każdy kto mnie zna, bardzo dobrze wie, że do fanek certyfikacji i rankingów EB’owych nie należę. W październiku wzięłam udział w warszawskim spotkaniu EBMASTERS - employer branding community, którego tematem przewodnim były właśnie wspomniane już rankingi i certyfikacje. Prezentacje od Aneta Tur i Katarzyna Pyszczak były świetne, ale im więcej dowiadywałam się na ich temat, tym bardziej utrzymywałam się w przekonaniu, że pieniądze w budżecie EB’owym po prostu można wydać lepiej.

Dlaczego więc dziś pojawią się tutaj dane z Great Place to Work? Bo są z dużej i międzynarodowej próby - ponad 6.2 miliona odpowiedzi od ponad 18 milionów pracowników z całego świata. Na ich podstawie wybranych zostało 25 firm, które najlepiej opiekują się hashtag#EmployeeExperience bez względu na ich background, rodzaj wykonywanej przez pracowników pracy czy lokalizację geograficzną.

Tu trzeba mieć na uwadze, że rozmawiamy tylko i wyłącznie o firmach, które wzięły udział w certyfikacji Great Place to Work, zdobyły tytuł świetnego miejsca pracy w przynajmniej 5 krajach i zatrudniają przynajmniej 5 tysięcy pracowników w skali globalnej, a przynajmniej 40% pracowników pracuje w nich poza centralą. To dość specyficzne wymagania, które niosą też za sobą pewne skrzywienie. Bo reprezentują one pewną wąską grupę firm, ALE uważam, że wielkość próby w pewien sposób to rekompensuje. 🤯

Co z tych danych ja wynoszę?

🔵 Polecenia pracowników to ważny wskaźnik związany z dobrym hashtag#EmployeeExperience. Niby nie jest to nic wyjątkowego, ale różnica w deklarowanych poleceniach pomiędzy najlepszy firmami i resztą o 34 punkty procentowe, robi wrażenie.

🔵 4 wskazówki/obszary, które wyróżniają topowe firmy, są bardzo proste i zarazem bardzo skomplikowane. Kiedy przyglądam się im bliżej, to każdy z nich ukrywa w sobie bardzo wiele czynników, za które odpowiedzialne są różne działy i osoby na różnych stanowiskach w organizacji. Myślę też, że ich realizacja będzie zupełnie inaczej wyglądała w różnych organizacjach i ich kontekstach.



Artykuł: 7 levers for shaping culture

Wyobraź sobie panel sterowania z 7 dźwigniami do zarządzania zmianami kulturowymi w organizacji. Fajnie, byłoby po prostu uruchomić jedną z nich i czekać, aż mechanizm zacznie działać, a zmiana będzie działa się za jego pomocą sama. A co stałoby się, gdyby uruchomić w tym samym czasie wszystkie 7 dźwigni? Czy byłaby to prawdziwa rewolucja kulturowa w organizacji?

Dziś w #EBPathfinderInspirationSeries jesteśmy w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, skąd pochodzi model 7 dźwigni kształtujących #KulturaOrganizacyjna. Stworzony został on przez Caliber Consulting i jest narzędziem do identyfikowania i analizowania rdzenia #OrganizationalCulture. Powstał na bazie analizy funkcjonujących modeli i przetestowany został w środowisku korporacyjnym. Tu link do oryginalnego artykułu.

Dzielę się nim z Wami, bo uważam, że jest bardzo cenną i trafną syntezą tego, co znajdziemy w wielu modelach opisujących kulturę organizacyjną. Dzięki modelowi możemy zmapować kulturę, ale także świadomie wybierać obszary wpływu, tak by celowo uruchamiać wybrane przez nas dźwignie. Pozwala on spojrzeć i planować zmiany kulturowe biorąc pod uwagę szeroki punkt patrzenia na nie i bardzo różnorodne ich aspekty.

Na pewno wyróżnia go też to, że jedną z dźwigni w modelu jest storytelling. Nie od dziś wiadomo, że historie tworzą naszą rzeczywistość i jak magnes skupiają ludzką uwagę. Sądzę, że każdy EB'owiec i HR'owiec powinien zwrócić uwagę, że spójna narracja w komunikacji to potężne narzędzie wywierania wpływu na otoczenie. 🤗 Dla mnie zapoznawanie się z nim było swego rodzaju momentem "aha" 💭.




Artykuł: 14 Things CHROs and People Leaders Keep in Mind with #CultureChange

Jedną z rzeczy, którymi zajmuję się w pracy, jest transformacja kulturowa. Kiedy o tym opowiadam, z reguły budzi to pewną konsternację nawet w środowisku HR. Mówiąc najprościej, oznacza to, że zajmuję się #OrganizationalCulture oraz #ChangeManagement w tym obszarze. Wpływa to na moje zainteresowania, dlatego też dziś w #EBPathfinderInspirationSeries jesteśmy w Rotterdamie w Holandii, skąd pochodzi artykuł "14 Things CHROs and People Leaders Keep in Mind with #CultureChange". Jego autorką jest Simona Iancu z AIHR | Academy to Innovate HR. Tu link do artykułu.

Artykuł jest zbiorem komentarzy od 14 ekspertów i ekspertek. Cenię go, bo pozwala spojrzeć na proces zmiany kulturowej z bardzo wielu perspektyw. 😍 W karuzeli znajdziecie myśl przewodnią z każdego z nich, a tu dodatek w postaci paru słów ode mnie:

1 - Wartości to fundament kultury organizacyjnej. Chcesz, by były codziennością? Zacznij od siebie i kierowania się nimi w decyzjach.

2 - Pytaj WHY (dlaczego potrzebujemy zmiany) i HOW (jak wpłynie ona na każdą osobę w organizacji). Szukaj drugiego dna i kwestionuj.

3 - Rekrutacja powinna być filtrem kulturowym. To jej bardzo ważna funkcja, o której wiele osób zapomina.

4 - Programy związane z docenianiem są kluczowym narzędziem do promowania dobrych praktyk.

5 - Tworząc narrację komunikacyjną, zadbaj o to, by każdy na zmianie coś zyskiwał. To tworzy motywację.

6 - Wykorzystaj modelowanie do uczenia pożądanych zachowań.

7 - Spraw, żeby kultura organizacyjna była codziennością, a nie świętem.

8 - Twoja praca nad zmianą kulturową nie kończy się wraz z zakończeniem projektu, a jest czymś stałym i długofalowym zobowiązaniem.

9 - Zadbaj o to, by dobrze "sprzedać" (szczególnie grupom o bardzo dużym wpływa jak na przykład managerom) potrzebę/konieczność zmian. Pokaż, co się stanie, jeśli zmiana się nie zadzieje.

10 - Lepiej komunikować zbyt dużo niż zbyt mało, bo musisz dotrzeć do każdego. Wszyscy muszą ją zrozumieć, a nie tylko o niej usłyszeć.

11 - Zawsze łącz i linkuj zmianę kulturową ze strategią firmy. Zmiana kulturowa to także proces biznesowy.

12 - Implementując, zmianę zadbaj o jakość poszczególnych działań.

13 - Jasne i stałe komunikowanie WHY i bycie pierwszym ambasadorem zmian to Twoja rola.

14 - Połącz zmianę z programami ambasadorskimi. Zaproś na pokład pracowników i wspólnie powiększajcie pole działania i dotarcia. Tu znajdziecie karuzelę z podsumowaniem artykułu:



Artykuł: The 4 Key Elements of An Effective Recruiting Strategy

4B, które pomogą Ci w stworzeniu skutecznej strategii rekrutacyjnej!🪩


Dziś w #EBPathfinderInspirationSeries jesteśmy w miejscowości Gainesville w stanie Floryda w USA. Stąd pochodzi bowiem autorka koncepcji Sharlyn Lauby


Z mojej perspektywy warto co jakiś czas w organizacji przyjrzeć się temu, jak pozyskujemy talenty bardziej wysokopoziomowo i zweryfikować, czy są to optymalne rozwiązania. W prosty sposób pozwala na to model 4B (buy, build, borrow i bots), który opisałam w karuzeli. Tu znajdziecie oryginalny artykuł.


Tym cenniejsze jest takie przyjrzenie się pozyskiwaniu talentów z lotu ptaka, że działy rekrutacji działają z reguły na celach krótkoterminowych i średnioterminowych. Więc jest to pewna zmiana perspektywy.💡


To co uważam, za duży plus tego modelu, to kierowanie naszej uwagi na element automatyzacji procesów (bots). 🤖



Raport: Candidate Experience w Polsce w 2023

Jest taki raport, który pojawia się co 2 lata i opowiada o #CandidateExperience. Jest zawsze pełen insightów. Mowa o "Raporcie Candidate Experience w Polsce w 2023" od eRecruiter, którego partnerem merytorycznym jest Great Digital. Dziś w #EBPathfinderInspirationSeries jesteśmy wyjątkowo w Polsce.

Już od jakieś czasu możemy się zapoznać z jego najnowszą odsłoną, a na LinkedIn pojawiły się już świetne posty z wnioskami z raportu od Aneta Tur oraz Anna Rosołowska. Do obu polecam zajrzeć! 👍

A ja chciałam podzielić się z Wami pewnymi liczbami, na które mało osób zwróciło uwagę i pewnym brakiem, który ja bardzo silnie odczuwam. No to zaczynamy!

Dla mnie #CandidateExperience jest przede wszystkim procesem biznesowym. Bardzo wyraźnie widać, że kandydaci uogólniają wrażenia z rekrutacji na całościową ocenę firmy. Ma to oczywiście skutki finansowe dla organizacji i mam wrażenie, że wielu z nas o tym zapomina. 💸


Tylko 55% pracodawców zadeklarowało, że ma wdrożone standardy zachowań dla osób rekrutujących. Jest to tylko i aż deklaracja (nie wiemy, na ile są to faktycznie poukładane procesy a na ile po prostu słowa). A 55% to i tak mało! Jeszcze mniej bo 34% firm podejmuje w tym temacie regularne działania wewnętrzne. 🎯

Jeszcze mniej bo 27% firm bada doświadczenia kandydatów przynajmniej raz w roku. Jak widzimy z danych, jest to temat, który rzadko trafia do biznesu, a z mojej perspektywy powinien być dużo bardziej widoczny! Mamy jako HR do poukładania ten obszar w większości organizacji. W ilu jest on na priorytecie w roku 2024? Jestem bardzo ciekawa... 👀

A zmieniając temat, największy brak raportu to coś o czym już kiedyś wspominałam. Bardzo chciałabym zobaczyć dane o poziomie ghostingu w naszym kraju. 😵‍💫 W badaniu z UK 75% kandydatów zostało zignorowanych (tu szczegóły). Ciekawe jak byłoby w Polsce. 🧐 Tu znajdziecie karuzelę:


Badanie: Jak to jest ze stanem psychoemocjonalnym osób rekrutujących?

Dziś w #EBPathfinderInspirationSeries poza ciekawymi danymi, będzie wyjątkowo także zaproszenie do udziału w badaniu. Jesteśmy trochę w USA, a trochę w Ukrainie. Przyglądamy się ważnemu tematowi - stanowi psychoemocjonalnemu osób rekrutujących. W bardzo ciekawy sposób napisała o tym Nicole Tomanek, warto przeczytać.


W USA pojawił się raport “The State of Hiring and Recruiting in 2023" i chociaż wnioski z zawartego w nim badania powstały na stosunkowo niedużej próbie 312 osób, to wyniki są zdecydowanie warte zapoznania się z nimi (zapraszam do karuzeli 😱)! Jestem bardzo ciekawa, na ile wyniki te będą przekładalne na sytuację w Polsce, ale to tym możemy się wspólnie przekonać!


CleverStaff - professional recruitment software we współpracy z Joanna Urbańska zainspirowane raportem i badaniem postanowiło sprawdzić, jak to jest ze zdrowiem psychicznym osób zajmujących się rekrutacją w Polsce. Wcześniej zrobili to także w Ukrainie. Wysokopoziomowy cel jest bardzo ambitny i bardzo mu kibicuję, bo jest to pozyskanie danych i odpowiedzenie do implementacji w ATS rozwiązań wspierających dobrostan osób rekrutujących. 🤗  


W badaniu może wziąć udział każdy rekruter/ka, sourcer/ka, specjalist(k)a i manager/ka HR. Na wszystkie osoby, które je wypełnią, czeka przygotowany we współpracy z psycholożką materiał o tym, co powinna wiedzieć każda osoba rekrutująca, by uniknąć wypalenia zawodowego jak i później także wyniki badania.


Ja już wypełniłam w ramach przerwy od przedświątecznych przygotowań, a Wy? 😉 Tu link do badania. Tu znajdziecie karuzelę:


Jeśli chcesz być na bieżąco z publikacjami w serii, a taka forma zdobywania wiedzy przypadła Ci do gustu, będzie mi bardzo miło jeśli:



Powiązane posty

Zobacz wszystkie

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page